Όλες οι πληροφορίες για το αφρόλουτρο

Ένα αφρόλουτρο στην μπανιέρα μπορεί να τονώσει τη διάθεση, να κατευνάσει την επιδερμίδα αλλά και να σας ανακουφίσει από τα κοινά θέματα υγείας.

Κατανοούμε ενστικτωδώς τις θεραπευτικές ιδιότητες ενός ζεστού λουτρού. Από την παιδική ηλικία, χρησιμοποιούμε το μπάνιο ως ευκαιρία για να ‘ξεπλύνουμε’ τα προβλήματά μας: το ζεστό νερό ανακουφίζει τους πόνους, ο ατμός ανακουφίζει τα συμπτώματα του κρυολογήματος και της γρίπης και, σε ένα υποσυνείδητο επίπεδο, η αιωρούμενη αίσθηση μας θυμίζει το αίσθημα σαν να είμαστε στη μήτρα.

Βασικά, το μπάνιο μας δίνει μια όλο και πιο σπάνια ευκαιρία να κάνουμε ένα διάλειμμα από την πολυάσχολη ζωή μας. Αυτά τα πολύτιμα λίγα λεπτά γαλήνης και μοναξιάς μπορούν να είναι ένα καταφύγιο στην αρχή ή στο τέλος μιας ταραχώδους ημέρας. Δεν είναι ιδανικό να χρησιμοποιήσετε ένα τηλέφωνο ή tablet στην μπανιέρα, οπότε ένα καθημερινό λουτρό μας κάνει να ξαπλώσουμε και να χαλαρώσουμε, να χαθούμε στη σκέψη, να ακούσουμε μουσική ή να διαβάσουμε ένα βιβλίο.
Όπως διαπίστωσε η μελέτη του Neil Morris, ψυχολόγου στο Πανεπιστήμιο Wolverhampton, το 2002, το καθημερινό μπάνιο βελτιώνει την ψυχολογική ευεξία. Είπε: «Υπήρξε μια σημαντική πτώση των αισθήσεων απαισιοδοξίας για το μέλλον και αύξηση στον ηδονικό τόνο, το εσωτερικό αίσθημα ευχαρίστησης.» Άλλες έρευνες έχουν δείξει ότι το μπάνιο μειώνει τα επίπεδα της κορτιζόλης της ορμόνης του στρες και ενισχύει τη σεροτονίνη, την ορμόνη που μας κάνει να αισθανόμαστε καλά.

Υπάρχουν επίσης ενδείξεις ότι το μπάνιο μπορεί να βελτιώσει τη σωματική μας υγεία. Ένα ζεστό αφρόλουτρο μπορεί να βοηθήσει το ανοσοποιητικό σύστημα να λειτουργήσει πιο αποτελεσματικά, να βελτιώσει τον ύπνο και να ανακουφίσει τον χρόνιο ή μυϊκό πόνο. Μια μελέτη του Πανεπιστημίου Loughborough του 2016, με επικεφαλή τον Δρ Steve Faulkner, διαπίστωσε ότι ένα ζεστό λουτρό μειώνει τις έντονες αυξήσεις του σακχάρου στο αίμα μετά το φαγητό, ωφελώντας τα άτομα με διαβήτη τύπου 2.

Μια άλλη μελέτη του 2016 στο Πανεπιστήμιο του Όρεγκον, διαπίστωσε ότι τα τακτικά θερμά αφρόλουτρα διαστέλλουν τα αιμοφόρα αγγεία, βελτιώνουν την κυκλοφορία και μειώνουν την αρτηριακή πίεση - όλα αυτά συνδέονται με την καρδιαγγειακή υγεία. «Πολλές κουλτούρες πιστεύουν στα οφέλη του ζεστού λουτρού, αλλά μόλις πρόσφατα η επιστήμη άρχισε να καταλαβαίνει πώς η παθητική θέρμανση -σε αντίθεση με την άσκηση με ιδρώτα στο γυμναστήριο- βελτιώνει την υγεία», εξηγεί ο Δρ Faulkner.


Η Ιστορία του αφρόλουτρου

Οι Αρχαίοι Ρωμαίοι αναγνώριζαν τα ιατρικά οφέλη του τακτικού λουτρού. Αν και τα δημόσια λουτρά αποτελούσαν κοινό χαρακτηριστικό των πόλεων της Αρχαίας Ελλάδας, συνήθως περιελάμβαναν μόνο μικρές μπανιέρες, μπολ για τα πόδια και νιπτήρες για τα χέρια. Οι Ρωμαίοι πήγαν παραπέρα με την οικοδόμηση δημόσιων λουτρών, που ονομάζονταν Thermae, σε πόλεις σε ολόκληρη την αυτοκρατορία.

Οι Ρωμαίοι πίστευαν ότι η καθαριότητα ήταν ζωτικής σημασίας για την υγεία και τη φυσική κατάσταση, και το δημόσιο μπάνιο ήταν μια ψυχαγωγική δραστηριότητα - οι άνθρωποι επισκέπτονταν τα δημόσια λουτρά για να χαλαρώσουν, να κοινωνικοποιηθούν, να αναζωογονηθούν και ακόμη και να κάνουν επαγγελματικές συμφωνίες.

Το αφρόλουτρο παίζει επίσης βασικό ρόλο στην παραδοσιακή κινεζική ιατρική. Η αρχαίοι Κινέζοι επιδίδονταν στην ανάμιξη φαρμάκων, λουλουδιών ή βοτάνων σε ζεστό νερό ως θεραπευτική μέθοδο, και πίστευαν ότι το μπάνιο θα μπορούσε να βοηθήσει στην αποκατάσταση των μειωμένων επιπέδων του Yin, της δροσιστικής, ηρεμιστικής ενέργειας.

Κατά τη βικτωριανή εποχή, η «θεραπεία με κρύο νερό» (ουσιαστικά, κάνοντας κρύα λουτρά) συνταγογραφήθηκε ως παυσίπονο, ως θεραπεία για την αϋπνία ή για τη βελτίωση της υγείας. Το 1849, ο Κάρολος Ντάργουιν ισχυρίστηκε ότι «θεραπεύτηκε απολύτως» από τη ναυτία και τη γενική αδιαθεσία μετά τη λήψη του Malvern Water Cure, το οποίο περιελάμβανε καθημερινό καθαρισμό και μούλιασμα στα τοπικά νερά μιας πηγής, που θεωρείται ότι είναι η καθαρότερη στην Αγγλία. Το 2017, οι αθλητές υποστηρίζουν τα παγωμένα λουτρά, τα οποία βοηθούν στην απομάκρυνση του γαλακτικού οξέος που συσσωρεύεται κατά τη διάρκεια έντονης άσκησης, βοηθώντας στην ανάκαμψη.

Άλλες παραδοσιακές τελετές λουτρού, όπως το τούρκικο λουτρό, ή χαμάμ, τα ιαπωνικά Onsens και οι ρωσικές banyas συνεχίζουν να εμπνέουν τις σύγχρονες θεραπείες σπα. Το χαμάμ, το οποίο προήλθε από την Οθωμανική εποχή, περιλαμβάνει χαλάρωση σε ατμόλουτρο πριν γίνει μασάζ στο σώμα κι έπειτα αυτό καθαριστεί και ξεπλυθεί με κρύο νερό. Κάθε τουρκική πόλη εξακολουθεί να έχει τουλάχιστον ένα χαμάμ, και οι πόλεις και τα τουριστικά θέρετρα είναι γεμάτα με πολυτελή σπα, που προσφέρουν την υπέρτατη εμπειρία του χαμάμ. Οι ρωσικές banyas εστιάζουν επίσης στον ατμό, ακολουθούμενο από απολέπιση και μια βουτιά σε μια κρύα πισίνα - σχεδιασμένη για τη βελτίωση της κυκλοφορίας, την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και την ανακούφιση από το άγχος και την κόπωση. Το Onsens εξακολουθεί να είναι ένα δημοφιλές χαρακτηριστικό του ιαπωνικού τουρισμού. Αυτά τα δημόσια λουτρά είναι κατά την παράδοση σε εξωτερικούς χώρους και χρησιμοποιούν φυσικό, ζεστό νερό από γεωθερμικές πηγές. Τα νερά θεωρούνται ότι έχουν θεραπευτικές δυνάμεις λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς τους σε ανόργανα άλατα - ένα καλό αφρόλουτρο εκεί λέγεται ότι θεραπεύει πόνους, δερματικές παθήσεις και το διαβήτη.


Κάντε ένα καλύτερο αφρόλουτρο

Σύμφωνα με τους ειδικούς, το καλύτερο χρονικό διάστημα ενός μπάνιου διαρκεί 10-20 λεπτά. Είναι καλύτερο να στοχεύσετε σε μια θερμοκρασία 32-35C - η οποία είναι ζεστή και όχι καυτή - καθώς αυτό θα ανοίξει τους πόρους και θα ενθαρρύνει την εφίδρωση, η οποία απελευθερώνει τοξίνες. Εάν η θερμοκρασία γίνει πιο ζεστή από τους 44C, κινδυνεύετε να αυξήσετε την αρτηριακή πίεση, να ζεματίσετε το δέρμα και να αφαιρέσετε το προστατευτικό μανδύα του δέρματος, αφήνοντάς το να αισθάνεται σφιχτό, στεγνό και με φαγούρα.

Η Δανική έννοια του ‘hygge’ (προφέρεται hoo-ga) έχει γίνει παγκόσμια εμμονή τα τελευταία χρόνια - το ζεστό αφρόλουτρο στην μπανιέρα είναι ένας από τους ευκολότερους τρόπους για να ενσωματώσετε την αίσθηση της καλής διάθεσης της hygge στην καθημερινή σας ζωή. Σπάστε τη μισή μπάρα αφρού κάτω από το τρεχούμενο νερό και στη συνέχεια ξαπλώστε και χαλαρώστε κάτω από μια κουβέρτα από φυσαλίδες. Δοκιμάστε την The Comforter για τις ανεβαστικές, φρουτένιες φυσαλίδες της.

Αντιμετωπίστε την αϋπνία με τη βοήθεια της βόμβας μπανιέρας Twilight, η οποία έχει ένα χαλαρωτικό άρωμα λεβάντας και έχει σχεδιαστεί για να ενισχύει τον καλό ύπνο. Καθώς αυτή διαλύεται, το νερό του μπάνιου αλλάζει από το χρώμα του ήλιου που δύει σε ένα λαμπερό, βαθύ μωβ που θυμίζει τον νυχτερινό ουρανό - ενώ το άρωμα της τόνκας μυρίζει σαν ένα ζεστό, βραδινό ρόφημα.

Τα αφρόλουτρα με άλατα μπορούν να βοηθήσουν στη χαλάρωση και την αποτοξίνωση, και υπάρχουν ενδείξεις ότι μπορούν να ανακουφίσουν τις φλεγμονές και τους αθλητικούς τραυματισμούς, καθώς και την αρθρίτιδα, τον πόνο στην πλάτη, τις δερματικές παθήσεις, το κρύο και τη γρίπη. Η βόμβα μπανιέρας Big Blue είναι φτιαγμένη με θαλασσινό αλάτι και φύκια arame, τα οποία είναι πλούσια σε βιταμίνες και ανόργανα μέταλλα, συμπεριλαμβάνοντας το ιώδιο, το οποίο βοηθά στη ρύθμιση του μεταβολισμού.

Για να απαλύνετε την ξηρή επιδερμίδα, πάρτε λίγη έμπνευση από την Κλεοπάτρα - σύμφωνα με τον μύθο, έκανε το μπάνιο της σε γάλα γαϊδούρας. Δοκιμάστε το μαλακτικό για την επιδερμίδα έλαιο μπάνιου Ceridwen’s Cauldron το οποίο είναι φτιαγμένο με βρώμη και βούτυρο κακάο για να δημιουργήσει ένα κρεμώδες γάλα βρώμης.

Επομένως, εάν θέλετε να χαλαρώσετε, να κάνετε τον καθαρισμό σας ή να αναζωογονηθείτε, το να αφιερώσετε λίγα λεπτά από την ημέρα σας για ένα χαλαρωτικό αφρόλουτρο θα μπορούσε να είναι ακριβώς αυτό που θα συμβούλευε ο γιατρός.